GK Stalexport Autostrady w ostatnim czasie przeznaczyła rekordowy fundusz na inwestycje mające na celu poprawę jakości dróg i zarazem bezpieczeństwa podróżujących. Spółka przedstawiła również swoje przychody i podała wysokość dywidendy.
Władze Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wskazują, że bezpieczeństwo kierowców i pasażerów jest celem, którym kierują się w swoich inwestycjach. To wymagało inwestycji w drogi, ale też, w pewnym sensie, przełożyło się na osiągnięte przychody.
Rekordowe wydatki na inwestycje
Grupa prowadzi obecnie ostatni etap prac modernizacyjnych przed zakończeniem koncesji, które przypada na marzec 2027 roku. Mając na uwadze duże natężenie ruchu i jego potencjalny wzrost, spółka jest gotowa współpracować ze stroną publiczną w projektowaniu i rozbudowie trasy A4 Katowice – Kraków o trzeci pas ruchu, zaznaczając m.in. jego kluczowe znaczenie i rolę jako militarnego korytarza Europy.
– Dbamy o to by ta droga spełniała wysokie standardy techniczne. Jesteśmy gotowi do dalszej współpracy ze strona publiczną, w szczególności biorąc pod uwagę, że kluczowe z perspektywy polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, jest bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo transportu – zapowiada Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrady S.A.
W 2024 roku nakłady inwestycyjne organizacji wyniosły 239,4 mln zł, a do końca okresu koncesji na ten cel trafi ponad 400 mln zł. Wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na prace modernizacyjne wyniosła ok. 540 mln zł, z czego większość prac skupia się na wymianie nawierzchni i pracach inwestycyjnych.
Jeśli chodzi o płatności na rzecz Skarbu Państwa, w 2024 roku wyniosły one 126,5 mln zł, a łącznie w ostatnich latach od 2018 kwota przekroczyła 503 mln zł netto.
Poza inwestycjami w poprawę infrastruktury, grupa w ostatnim roku wdrożyła szereg projektów w zakresie cyberbezpieczeństwa, m.in. obejmujących monitorowanie systemów informatycznych i natychmiastowe reagowanie na potencjalne incydenty. Organizacja analizuje również scenariusze rozwoju organizacji po 2027 roku.
Ponad pół miliarda przychodu
W 2024 roku średnie natężenie ruchu na A4 Katowice – Kraków wyniosło 48 285 pojazdów dziennie. W związku z tym, spółka w swoim sprawozdaniu finansowym wskazała, że Grupa Kapitałowa w tym okresie wypracowała przychody na poziomie około 578,9 mln zł, co jest wzrostem o blisko 14 procent w stosunku do roku poprzedniego.
W tym czasie zysk netto osiągnął natomiast około 139,7 mln zł i był o ponad 20 procent wyższy niż w poprzednich 12 miesiącach. Wynik EBITDA wzrósł z kolei o 29 procent i osiągnął 272,6 mln zł.
Zysk netto spółki w 2024 to natomiast wzrost o 41 procent do poziomu około 157,3 mln zł. W związku z tym, zarząd wystąpił do Rady Nadzorczej z wnioskiem o przeznaczenie 155,8 mln zł na wypłatę dywidendy tj. 63 groszy na jedną akcję. Rada Nadzorcza zaopiniowała ten wniosek pozytywnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.